V nabídce MS Models se nachází i laserem řezané díly, které ulehčí práci při stavbě modelů. Při konstrukci a testování laserem řezaných dílů dbáme na jejich přesnost, aby použití bylo pokud možno bezproblémové.
Ke koupi zde.
Tento článek by měl ve stručnosti představit práci s laserem řezanými díly těm, kteří se s nimi setkávají poprvé. Již na první pohled je patrné, že hrany dílů jsou po vyřezání pokryty černým prachem. Ten je potřeba odstranit, jelikož způsobuje hned několik problémů:
- ušpinění rukou a následné zašpinění modelu
- hranu nelze retušovat
- díly nelze jednoduše slepit k sobě
V prvním případě se tedy bavíme o špinění. To poznáte celkem rychle, stačí vzít vyřezaný díl za jeho hranu do ruky a ihned máte na prstech černé prachové linie. Tento prach bych si troufnul přirovnat k uhlu, kterým se kreslí obrazy. V případě přenesení tohoto prachu přes prsty na díly modelu se dostáváme to situace, kdy je velmi obtížné (ne-li nemožné) díly prachu zbavit a černé zašpinění se tak stává trvalým. V případě druhém, kdy se bavíme o retuši, kde je opět nemožné tuto operaci provádět bez odstranění řezného prachu. Barva na hraně dílu nedrží, ale hlavně se prach mísí s barvou a mění tak částečně její odstín. V posledním případě je řeč o lepení dílů k sobě, kde je princip problému v podstatě shodný s retuší.
Jak se tedy problému zbavit? Řešení je jednoduché - budeme k tomu potřebovat brusný papír a dřevěný hranol (na vnitřní rádiusy lze také brusný papír nalepit na kulatinu). Brusný papír volím zrnitosti cca 280 a lepidlem typu “Chemoprén” lepím na dřevěný hranol. Takových brusných nástrojů můžeme mít několik v různých velikostech či zrnitostech brusných papírů. Nyní lze přistoupit k vyřezání dílů. Ty jsou vždy uchyceny pomoci několika můstků. Může se však výjimečně stát, že díl není dořezán v plné tloušťce kartonu. V takové případě skalpelem díl dořízneme. Neměl by to být velký problém, jelikož je skalpel veden řezem laseru. Hrany vyřezaného dílu nyní obrousíme tak, abychom se dostali na čistý papír. Na brusný papír nemusíme tlačit, stačí párkrát lehce přejet po hraně dílu a tím se prachu zaručené zbavíme. Spolu s odstraněním prachu také rovnou zarovnáme zbytky můstků, které díl držely. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit broušení dílů ve venkovním prostředí, kde nikomu nevadí, jak moc se práší. Taktéž brousím větší množství dílů najednou (když už se mám zašpinit, tak jednou a pořádně :) ). V průběhu broušení je také dobré brusný papír pravidelně profouknutím očistit, jinak se černý prach po hraně dílu jen roztírá.
Pozn.: V případě nesrovnalostí u rozměrů laserů je doporučeno porovnat laserem řezané díly s originálními tištěnými díly, u kterých se předpokládá jejich správná velikost. V takovém případě je nutné upravit laserem řezaný díl dle rozměrů dílu tištěného.